Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Webshops og virksomheder, der gebærder sig online, ved, at tekstforfatning er yderst vigtigt, når de ønsker bedre placeringer i Google og andre søgemaskiner. Dette gælder i virkeligheden i alle sammenhænge, hvor skriftlig kommunikation indgår. Tekst på hjemmesiden er ekstremt relevant, da det netop er indholdet på diverse url’er, der er med til at gøre, hvordan den enkelte hjemmeside rangerer i søgemaskinerne. Men desværre er det langt de færreste, der vælger at afsætte tid og ressourcer til at få udarbejdet nogle præcise og gode tekster, der matcher med de emner, som hjemmesiden beskæftiger sig med.

Men omvendt kan virksomheder naturligvis også vælge at få ansat en billig og effektiv tekstforfatter. Dette kan både være en ekstern konsulent på freelance basis, som får god indsigt i virksomheden og på den måde bliver i stand til at skrive nogle relevante og indholdsrige tekster, men det kan samtidig også være en ”gratis” tekstforfatter i form af en studerende ulønnet praktikant. Der er naturligvis nogle andre udgifter, som opstår, når du ansætter en praktikant, da det ikke kun er gratis arbejdskraft. De studerende kommer i praktik eller projektorienterede forløb med det formål, at de skal lære og blive dygtige inden for et givent emne på en arbejdsplads. Du skal altså derfor være klar til at afsætte en masse timer, hvor du kan lære fra dig og introducere den enkelte til diverse procedurer.

Vil du have råd til mere – og i dette tilfælde råd til flere og bedre tekster – skal du overveje, hvordan du griber opgaven an. Vil du betale en praktikant med din viden og dine egne timer, som ikke kan bruges på egentligt arbejde, eller vil du betale en dygtig og erfaren tekstforfatter, som skal have egentlig løn i form af kolde kontanter.
Vælger du den sidste løsning, kan du læse mere om en professionel tekstforfatter her.